Formula 1 VPN-Suomi

Uskonto

Syvä kokemus Jeshuan kanssa

07.12.2011, manemck

Jean Guyon: EXPERIENCING THE DEPTHS OF JESUS CHRIST. One of the greatest Christian writings of all time.

1.  Matalikoista syvänteisiin

Kun luet tätä kirjoitusta, tunnet ettet yksinkertaisesti kuulu siihen ryhmään ihmisiä, joille on mahdollista syvä kokemus Jeesuksen Kristuksen kanssa. Useimmat Kristityistä eivät tunne, että heidät olisi kutsuttu syvään sisälliseen kanssakäymiseen Herran kanssa. Mutta meidät on kaikki kutsuttu Kristuksen syvälliseen tuntemiseen, yhtä varmasti, kuin meidät on kutsuttu pelastukseen.

Kun puhun tästä ’syvällisyydestä, sisäisestä kanssakäymisestä Jeesuksessa Kristuksessa’, niin mitä minä tällä tarkoitan? Todellakin, tämä on hyvin yksinkertaista. Se on, pelkästään kääntää ja taivuttaa sydämesi Häntä kohti.

Voit palauttaa mieliisi kun Paavali kehoittaa meitä: ”rukoilkaa lakkaamatta” (1 Tess. 5:17). Herra myös kehoittaa meitä ”valvokaa ja rukoilkaa” (Mark. 13:33,37). On  selvää, että nämä kaksi säettä, kuten monet vastaavat, ohjastavat meitä elämään tämänkaltaisessa tunteessa, kuten tämä rukous, kuten eläisimme rakkaudesta.

Kerran Herra puhui ja sanoi, ” Annan sinulle neuvon: osta Minulta tulessa puhdistettua kultaa, niin tulet rikkaaksi.” (Ilm. 3:18)

Rakas lukija, siellä on kultaa tarjolla sinullekin. Tämä kulta on paljon helpommin saatavilla kuin voit koskaan edes kuvitella. Se on sinulle tarjolla! Tämän kirjoituksen tarkoitus on käynnistää sinut  tutkimaan ja löytämään.

Teen sinulle tarjouksen: Jos olet janoinen niin tule eläville vesille. Älä haaskaa kallisarvoista aikaa kaivamalla siellä missä ei ole vettä. (John. 7:37; Jer. 2:13)

Jos olet nälkäinen, eikä sinulla ole mitään syödä, niin tule! Tule niin nälkäsi tyydytetään.

Sinä, joka olet köyhä, tule!

Sinä, joka olet kiusattu, tule!

Sinä, joka olet vähäiseksi punnittu raadollisen painolastisi ja kipusi kanssa, tule! Saat lohdutuksen.

Sinä, joka olet sairas ja tarvitset lääkäriä, tule! Älä odota, sillä olet tartunnan saanut. Tule Herrasi tykö ja näytä Hänelle sairautesi niin parannut!

Tule!

Rakas Jumalan lapsi, Isäsi rakastavat kädet ovat apposen auki odottaen sinua. Heittäydy Hänen käsivarsilleen. Sinä, joka olet harhaillut ja kuljeksinut pois kuten lammas, palaa Paimenesi tykö! Te, jotka olette syntiä tehneet, tulkaa Pelastajanne luo!

Erikoisesti haluan osoittaa sinua, joka olet hyvin hidas ja oppimaton ja sinua, joka olet luku- ja kirjoitustaidoton. Voit luulla, että olet kyvytön tähän pysyvään kokemukseen Kristuksen kanssa, tämän yksinkertaisen rukouksen voimalla. Voit luulla olevasi kaukana mahdollisuudesta, syvällisestä kokemuksesta, Herran kanssa; mutta tosiasiassa Herra on erikoisesti valinnut sinut. Sinä olet sopivin tuntemaan Hänet hyvin.

Älä tunne jääväsi paitsi. Jeesus Kristus on kutsunut meitä kaikkia.

Ahaa, luulen että yksi ryhmä ihmisiä on jäänyt mainitsematta.

Älä tule, ellei sinulla ole sydän paikallaan. Katsos, ennen kuin tulet, on yksi asia mikä sinun tulee tehdä: sinun täytyy ensin antaa sydämesi Herralle.

”Mutta en tiedä kuinka antaa sydämeni Herralle.”

Tämä pieni kirjoitus opettaa sinua, mitä tarkoittaa antaa sydämesi Herralle ja kuinka tarjoilla tuo lahja Hänelle.

Saanko kysyä sinulta, sitten, haluaisitko oppia tuntemaan Herra syvällisesti? Jumala on tehnyt tuollaisen kokemuksen, kulkureitin, sinulle mahdolliseksi. Hän on tehnyt sen mahdolliseksi armon kautta, minkä Hän on antanut kaikille lunastetuille lapsilleen. Hän on tehnyt sen mahdolliseksi Pyhän Henkensä kautta.

Kuinka sinä sitten pääset Hänen luokseen, tuntemaan Hänet niin syvällisesti? Rukous on avain. Minulla on tosin mielessäni määrätynlainen rukous. Rukous, joka on hyvin yksinkertainen mutta pitää kumminkin sisällään avaimen täydellisyyteen ja hyvyyteen – asioihin, jotka löytyvät pelkästään Jumalassa itsessään. Sen kaltainen, mielessäni oleva rukous, antaa sinulle mahdollisuuden syntisi orjuuttamiseen. Se on rukous, joka vapauttaa sinulle kaikki Jumalalliset hyveet.

Ymmärtänet, että ainoa tapa tulla täydelliseksi on elää Jumalan läsnäolossa. Ainoa keino elää Jumalan läsnäolossa, keskeytymättömässä toveruudessa, tapahtuu rukouksen avulla, hyvin erikoislaatuisen rukouksen avulla. Se on rukous, joka vie sinut Jumalan läsnäoloon ja pitää sinut siellä kaiken aikaa; rukous, jonka voi kokea minkälaisin edellytyksin tahansa, missä tahansa ja milloin tahansa.

Onko olemassa tällaista rukousta? Voiko tuollainen kokemus Kristuksessa todella olla olemassa?

Kyllä, sellainen rukous on olemassa. Rukous, joka ei häiritse sinun muita päivittäisiä aktiviteetteja. Se on rukous, jota voivat harjoittaa niin kuninkaat, papit, sotilaat, työtä tekevät, lapset, naiset ja jopa sairaat.

Kiirehdin tässä nut sanomaan, että kyseessä on sellainen rukous, joka ei hetimiten nouse mielestäsi. Se on rukous, joka alkaa sydämessä. Se ei tule ajatustesi ymmärryksestä. Mielesi tarjoama rukous Herralle ei yksinkertaisesti ole riittävä. Miksi? Koska mielesi on hyvin rajoittunut. Mielesi keskittyy ainoastaan yhteen asiaan kerrallaan. Rukous, joka tulee sydämestäsi, sitä eivät ajatuksesi keskeytä. Sanon sinulle, ettei mikään voi keskeyttää tätä rukousta, rukouksen yksinkertaisuutta.

No niin, mieleeni putkahti vielä yksi asia. Itserakkaat mielihalut saavat rukouksen hiipumaan. Mutta jopa tässäkin asiassa löytyy kannustus, että kun kerran olet nauttinut Herrastasi ja maistanut Hänen rakkautensa makeutta huomaat, että jopa itserakkaat mielihalusi eivät pidä enää voimaa sisällään. Tulet huomaamaan, että on mahdotonta nauttia muusta kuin Hänestä.

Huomasin, että jotkut teistä tuntevat itsensä hyvin hitaiksi, että teillä on heikko ymmärrys ja että olette hyvin epähengellisiä. Rakas lukija, ei ole mitään koko universiumissa helpompaa omaksua kuin Jeesuksesta Kristuksesta nauttiminen. Herrasi on sinulle läheisempi kuin olet itsellesi. Lisäksi, Hänen halunsa antaa Itseään sinulle on suurempi kuin sinun halusi on pysyä Hänessä.

No kuinka sitten aloitan? Tarvitset ainoastaan yhtä asiaa. Sinun tarvitsee ainoastaan tietää kuinka etsiä Häntä. Kun olet löytänyt tavan Hänen löytämisekseen, oivallat että tämä tie Jumalan luokse on luonnollisempi ja helpompi kuin hengittäminen.

Tämän ”rukousyksinkertaisuuden” avulla, syvällinen Kristuksen tunteminen mahdollistaa elämisen Jumalan Itsensä kanssa helppoudella ja keskeytyksettömällä tavalla kuin sinun päivittäinen hapentarpeesi. Jos tämä on totta, kysyisin eikö olisi synti olla rukoilematta? Kyllä, se olisi synti. Mutta kun olet löytänyt tavan etsiä Jeesuksen Kristuksen näköpiiriisi ja kuinka pitää Hänet siinä, löydät tien perille niin helposti että et enää laiminlyö suhdettasi Jumalaasi.

Menkäämme siksi ja oppikaamme tämä helppo tapa rukoilla.

2.  Käynnistäminen

Minulla on ajatus siitä, että olet aloittelija Kristuksen tuntemisessa ja että haluat etsiä Hänen tuntemustaan. Näin ollen, ehdotan sinulle kahta tapaa Herran luo. Ensimmäistä tapaa kutsuisin ”rukoilla Sanassa” ja toista ”odottamalla Hänen läsnäolossaan.”

”Rukoileminen Sanassa” on erikoinen tapa käsitellä Sanaa; se käsittää sekä lukemisen ja rukoilemisen.

Tässä sitten se, kuinka sinun tulisi alkaa.

Käännä Raamattu haluamallesi sivulle; valitse kohta joka on yksinkertainen ja melko käytännöllinen. Seuraavaksi, tule Herran luo. Tule hiljaa ja nöyrästi. Siinä, Hänen edessään, lue pieni katkelma Raamatuntekstiä, joka on edessäsi avoinna.

Ole varovainen kun luet. Lue sanat täydellisesti, kevyesti ja varovasti. Tunnustele ja sulattele niitä lukiessasi.

Aikaisemmin, lukiessasi, tapanasi on ehkä ollut liikkua hyvin nopeasti yhdestä Sanan jakeesta toiseen kunnes olet päässyt kappaleen loppuun. Ehkä halusit löytää kappaleen pääasiat.

Mutta Herran tykö tuleminen tarkoittaa ”rukoilemista Sanassa”, eli älä lue nopeasti; lue hitaasti. Älä siirry jakeesta toiseen ennenkuin olet tuntenut lukemasi ”sydämen”.

Voit sitten halutessasi ottaa sen osan Sanaa, joka on koskettanut sinua ja rukoilla lisää ymmärrystä.

Kun olet aistinut jotain Raamatun jakeesta ja sen jälkeen, kun olet saanut otteen sen olemuksesta ja että kaikki syvempi tunne siihen on mennyt, sitten, hyvin hitaasti, hellävaraisesti ja rauhallisesti alat lukea seuraavaa osaa jakeesta tai uutta jaetta. Hämmästyt huomatessasi, että kun aikasi Herran kanssa on loppunut, olet itseasiassa lukenut hyvin vähän, ehkäpä vain puolen sivun verran.

”Rukoileminen Sanassa” ei ole määrätty kuinka paljon luet vaan millä tavalla olet lukenut.

Jos luet nopeasti, et saa siitä irti paljoakaan. Olet kuin mehiläinen, joka hädin tuskin koskettaa kukan terälehteä. Sen sijaan, tällä uudella tapaa lukien rukouksessa, täytyy sinun tulla sen mehiläisen kaltaiseksi, joka tunkeutuu kukan syvyyksiin. Sukellat syvyyksiin keräämään antoisan meden.

Tietenkin  Raamattua voi lukea apurahan turvin mutta ei tässä tarkoituksessa. Oppimistapainen lukeminen ei auta sinua, kun esiin tulee Jumalallisia asioita. Saadaksesi Raamatusta sisäisen voiton, tulee sinun lukea kuten edellä kerroin. Tunkeutuaksesi Sanan syvyyksiin, luet kunnes ilmestys, kuin makea aromi, puhkeaa ulos yllesi.

Olen aika varma, että jos seuraat tätä tapaa, vähän kerrallaan huomaat saaneesi hyvin rikkaan rukouksen kokemuksen, joka virtaa sisäisestä olemuksestasi.

Siirtykäämme nyt toiseen tapaan rukoilla, josta kerroin aikaisemmin.

Toinen rukoustapa, josta käytin nimitystä ”odottamalla Herran läsnäolossa” käyttää myös Raamattua mutta ei ole varsinaisesti lukuaikaa.

Muista, että minä puhun sinulle kuin uudelle käännynnäiselle, Jumalan puoleen hamuavalle. Tämä on sinulle toinen tapa kokea Kristus. Ja tämä toinen tapa Kristukseen, vaikka käytät Raamattua, on sen tarkoitus aivan toinen verrattuna ”rukoilemiseen Sanassa”. Tästä syystä sinun tulee varata aikaa, jolloin pääset vain odottamaan Hänessä.

”Sanassa rukoilemisella” pyrit löytämään Herran siitä mitä luet, itse sanoista. Tällä tiellä, sentähden, Raamatun sisällöllä on keskeinen asema herättää huomiosi. Sinun tarkoituksesi on ottaa vastaan kaikki se mitä/miten lukemasi jae avaa Herran sinulle.

No mikä on sitten tämä toinen tapa?

”Herran katselemisella” tulet Hänen luokseen aivan erilaista tietä. Ehkä tässä minun tulee jakaa kanssasi se suuri vaikeus, joka sinua kohtaa, odottaa Herran olemuksessa. Sen tulee tapahtua mielessäsi. Mielellä on suuri pyrkimys harhailla pois Herrasta. Sen tähden, kun tulet Herrasi eteen päästäksesi sisälle Hänen olemukseensa, katseensa eteen, käytä Raamattua apunasi vaientaaksesi mielesi.

Tapa, millä teet sen, on todella helppo.

Lue aluksi kappale Raamatusta. Heti kun tunnet Herran läsnäolon, sisällöllä, mitä juuri luit, ei ole enempää merkitystä. Raamattu on pavellut tarkoituksensa; se on rauhoittanut mielesi; se on tuonut sinut Hänen luokseen.

Niin, että näkisit tämän selvemmin, salli minun selittää tämä tapa päästä Herran luo; se toteutuu yksinkertaisesti katselemalla sisäisin silmin Häntä ja odottamalla Hänen läsnäolossaan.

Aloitit ottamalla vartavasten aikaa Herran kanssa olemiseen. Silloin kun menet Hänen luokseen, mene hiljaa. Käännä sydämesi Jumalan läsnäoloon. Kuinka se tehdään? Tämä on myöskin helppo toteuttaa. Käännyt Hänen puoleensa uskossa. Uskossa uskot tulleesi Jumalan luo.

Seuraavaksi, ollessasi Herran edessä, aloita lukemaan haluamaasi Raamatunkohtaa.

Kun luet, pidä tauko.

Tauon tulisi olla aika lempeä.Olet tauonnut asettaaksesi mielesi Pyhään Henkeen. Olet suunnannut mielesi sisäänpäin – Kristukseen.

(Sinun tulee aina muistaa, että et tee tätä saadaksesi jonkinlaista ymmärrystä siihen mitä luet; luet pelkästään kääntääksesi mielesi ulkopuolisista asioista olemuksesi syvällisiin osiin. Et ole siinä oppimassa tai lukemassa vaan olet siinä kokemassa Herran läsnäoloa!)

Silläaikaa kun olet Herran edessä, pidätä sydäntäsi Hänen olemuksessa. Tämänkin sinä teet uskossa. Kyllä, uskossa voit pitää sydäntäsi suunnattuna Herran olemuksessa. Nyt, Häntä odottaessasi, käännä huomiosi henkeäsi kohti. Älä anna mielesi vaeltaa. Jos mielesi alkaa vaeltaa, käännä huomiosi takaisin olemuksesi sisälle.

Tulet olemaan vapaa vaeltamisesta – vapaa minkäänlaisista ulkopuolisista ärsykkeistä – ja sinua saatetaan näin lähemmäksi Jumalaa.

(Herra löytyy ainoastaan hengestäsi; olemuksesi syvänteistä, Pyhän Pyhimmästä; siellä missä Hän asuu. Herra lupasi kerran tulla ja tehdä Kotinsa sinuun. (John. 14:23) Hän lupasi kohdata siellä ne, jotka palvovat Häntä ja tekevät Hänen tahtonsa mukaan. Herra kohtaa sinut hengessäsi. Se oli St. Augustine, joka kerran sanoi, että hän oli hukannut paljon aikaa Kristityn elämänsä alkutaipaleella, yrittäessään löytää Herraa ulkopuoleltaan mieluummin kuin kääntyisi etsimään sisältä päin.)

Kerran kun sydämesi on kääntynyt sisään päin Herraa kohti, saat kuvainnollisen tunteen Hänen olemuksestaan. Sinun on mahdollista huomata Hänen olemuksensa akuutistisemmin koska ulkopuoliset ’tuntosarvesi’ ovat vaienneet ja hiljentyneet. Sinä et enää kohdistu ulkopuolisiin vaikutteisiin tai mielesi pinta-ajatuksiin; sensijaan, hellävaraisesti ja hiljaa, mielesi täyttyy ajatuksista, joita olit lukenut tai Hänen läsnäolonsa kosketuksesta.

Se ei ole sitä, mitä ajattelet lukemisestasi, vaan sinä ruokit henkeäsi lukemisellasi. Rakkaudesta Herraan sinä ponnistat tahtoasi pidättämään mieltäsi hiljaa Hänen läsnäolossaan.

Kun olet päässyt tähän vaiheeseen, sinun on annettava mielellesi aikaa levätä.

Kuinka kuvailisinkaan mitä tehdä seuraavaksi?

Tässä hyvin rauhallisessa tilassa, nielaise mitä olet maistellut. Aluksi se tuntuu vaikealta toteuttaa, mutta ehkäpä voin näyttää sinulle, kuinka yksinkertaista se on. Etkö olekin, joskus, nauttinut hyvin maistuvasta, aromikkaasta ruoasta. Mutta enenkuin olit valmis nielaisemaan ruoan, et saanut ravintoa. Se on sama sielusi kanssa. Tässä hiljaisessa, rauhallisessa ja yksinkertaisessa tilassa ollessasi, ota vastaan sitä ravintoa mitä löydät.

Mitä sitten häiriötekijöistä?

Sanokaamme, että mielesi lähtee vaeltelemaan. Sillä hetkellä kun olet syvässä kosketuksssa Herran Pyhään Henkeen ja tulet häirityksi, ahkeroi, tuodaksesi vaelteleva mielesi takaisin Herran luo. Tämä on maailman helpoin tapa hallita ulkoisia ärsykkeitä.

Kun mielesi on lähtenyt vaeltelemaan, niin älä lähde muuttamaan sitä mitä ajattelet. Katsos, jos tarkastelet sitä mitä ajattelet, sinä pelkästään ärsytät mieltäsi ja sekoitat sitä lisää. Sensijaan poistu mielestäsi! Koeta kääntyä jatkuvasti Herran läsnäoloon. Näin tehden voitat sodan vaeltelevan mielesi kanssa ja et koskaan suoranaisesti liity sen kanssa sotimaan.

Ennen kuin suljemme tämän osion, haluan tuoda sinulle pari pointtia.

Puhukaamme jumalallisesta ilmestyksestä. Aikaisemmin lukutottumuksesi lienee ollut vaeltamista aiheesta toiseen. Mutta paras tapa ymmärtää mysteerejä, jotka ovat piilossa Jumalan ilmestyksessä ja nauttia niistä täysin, on antaa niiden piirtyä syvälle sydämeesi. Kuinka?  Voit tehdä sen kaivautumalla tulleeseen ilmestykseen niin pitkäksi aikaa kuin se antaa sinulle tunteen Herrasta. Älä ole liian nopea siirtymään ajatuksesta toiseen. Pysy siinä mitä Herra on sinulle avannut; pysy siinä juuri niin kaun kuin Herra on läsnä.

Kun aloitat uuden yrityksen niin oivallat tietenkin sen, että on vaikeaa pitää mieli kontrollissasi. Miksi on näin? Koska menneiden vuosien aikana on mielellesi tullut jo tavaksi vaellella kaikkialle maailmaan niin kuin se tahtoo; ja mitä tarkoitan tässä on jotain mikä tuo mieleesi kurinalaisuutta.

Saat olla varma, että kun sielusi tottuu irtautumaan kohti sisäistä minääsi, helpottuu prosessi.

On kaksi syytä siihen miksi sinun on helpompi tuoda mielesi Herralle alistetuksi. Yksi on se, että mieli harjoittelun jälkeen muodostaa uuden tavan kääntyä sisään päin. Toinen on se, että sinulla on armollinen Herra.

Herra haluaa paljastaa Itsensä sinulle, se on Hänen päätöksensä tehdä niin ja armahtaa sinua runsain mitoin. Herra antaa sinulle nautinnon kokemuksen Hänen läsnäolossaan. Hän koskettaa sinua ja Hänen kosketuksensa on niin ihastuttava että, enemmän kuin koskaan, vedät itsesi sisäisesti Häntä kohti.

3.  Syvyydet – luotaamattomat

Haluan osoittaa tämän luvun niille, jotka eivät osaa kirjoittaa.

* Jos osaat lukea, älä jätä tätä lukematta, sillä siitä on sinulle suurta apua. Muista, että viime vuosisataan saakka suuri osa maailman väestöä ei osannut lukea. Jeanne Guyon (kirjoittaja) on osoittanut tämän luvun heille. Jos tätä kirjaa luetaan sellaiselle, joka ei osaa lukea, osoittautuu se suureksi avuksi asianomaiselle.

Koska et osaa lukea, luulet ehkä olevasi heikommassa asemassa kuin useimmat Kristityt. Saatat tuntea olevasi epäpätevä tuntemaan Herrasi sisin. Tosiasiassa olet siunattu. Siunaus kyvyttömyydestä lukea, on rukous saattamaan sinua ’lukemistoon’. Etkö tiedä että suurin teos on Jeesus Kristus Itse. Hän on se Kirja, joka on kirjoitettu kaikenlaisille. Hän opettaa sinulle kaiken mahdollisen. Lue Häntä.

Ensimmäinen asia, joka sinun tulee oppia, rakas ystävä, että ”Jumalan valtakunta on sinussa.” (Luuk. 17:21)

Älä koskaan etsi sitä muualta kuin sieltä. Kun joskus tajuat, että Jumalan valtakunta on sinussa ja löydettävissä sieltä, niin tule Herran tykö.

Kun teet niin, tule syvällisellä rakkauden tunteella; tule Hänen luokseen hyvin rauhallisesti; tule Hänen luokseen syvällisellä palvonnan tuntemuksella. Kun sitten tulet Hänen luokseen niin tunnusta, että Hän on kaikkivoipa. Tunnusta Hänelle, ettet ole mitään.

Sulje silmäsi kaikelle ympärilläolevalle; ryhdy avaamaan sielusi sisäisiä silmiä, kääntäen ne henkeäsi kohti. Eli sanalla sanoen, anna täysi huomiosi sisäiselle minällesi.

Sinun täytyy ainoastaan uskoa, että Jumala asuu sisälläsi. Tämä usko ja yksistään tämä usko tuo sinut Hänen pyhään olemukseensa. Älä anna mielesi vaeltaa vaan pidä se kohteessaan niin paljon kuin mahdollista.

Sillä hetkellä kun olet Herran olemuksessa, ole paikallasi ja hiljaa Hänen edessään.

Ja nyt, Hänen olemuksessaan, yksinkertaisesti toista rukoustasi. Aloita sanalla, ”Isä.” Kun näin teet, anna koko sanan tarkoitus koskettaa syvältä sydäntäsi. Usko, että sisälläsi elävä Jumala on todella niin halukas olemaan Isäsi. Avaa sydäntäsi Hänelle, niinkuin pieni lapsi tekee isälleen. Älä koskaan kyseenalaista Herrasi syvää rakkauttasi sinuun. Älä koskaan kyseenalaista hänen haluaan kuulla sinua. Kutsu Hänen nimeään ja pysy Hänen edessään hiljaa jonkun aikaa. Pysy siinä odottaen, että Hänen sydämensä tulee sinulle kuulluksi.

Kun tulet Hänen eteensä, tule niinkuin hauras lapsi, sellaisena suttuisena, vähän naarmuja saaneena – vähän väliä kaatuilleen lapsen kaltaisena. Tule Herran luo heikkona, niinkuin sinulla ei olisi omia voimia; tule Hänen luo sellaisena, jolla ei ole voimia puhdistautua. Nöyrästi tuo, Isäsi katseen eteen, surkea tilasi.

Kun sitten odottelet Hänen edessään, ilmaise Hänelle, silloin tällöin, rakkaudellinen sana ja surun sana synneistäsi. Sitten yksinkertaisesti vain odottelet vähän aikaa. Odoteltuasi, tunnet milloin on aika jatkaa; kun se hetki tulee, yksinkertaisesti jatka rukousta.

Kun sanot sanat, ”Tulkoon Valtakuntasi,” kutsu Herraasi, Kunnian Herraa, valtaamaan sydämesi.

Anna itsesi Jumalalle. Anna itsesi Jumalalle, että Hän voi tehdä sydämellesi sen, mitä olet jo kauan yrittänyt virheellisesti itse tehdä.

Tunnusta Hänelle oikeus hallita sinua.

Jossakin kohtaa kohtaamista Herrasi kanssa, tunnet hengessäsi, että on aika pelkästään pysyä hiljaa Hänen edessään. Kun sinulle tulee tällainen tunne, älä liiku eteenpäin seuraavaan sanaan – et ainakaan niin kauaa kun tämä tunne on vallalla. Näetkös, se on Herra itse, joka pysyttää sinua olemaan hiljaa. Kun tämä tunne Hänen edessään on kadonnut, jatka edelleen rukousta seuraavaan vaiheeseen.

”Tapahtukoon Sinun tahtosi, myös maan päällä, niinkuin taivaassa.”

Rukoilemalla nämä sanat, tule nöyränä Herrasi eteen, hartaasti pyytämään Häntä täyttämään tahtonsa sinuun ja sinun kauttasi. Salli sydämesi antautua Herran käsiin. Salli vapautesi antautua Hänen käsiinsä. Luovuta Herralle oikeus tehdä kanssasi se, mitä Hän haluaa.

Tiedätkö, mikä Jumalan tahto on?

Hänen tahtonsa on, että Hänen lapsensa rakastaisivat Häntä. Siksi, kun rukoilet, ”Herra, tapahtukoon sinun tahtosi,” sinä tosiasiassa pyydät Herralta lupaa rakastaa Häntä. Eli ala sitten rakastamaan Häntä! Kun teet niin, rukoile Häntä antamaan sinullekin rakkauttaan.

Se, minkä olen juuri selittänyt sinulle, tapahtuu hyvin pehmoisesti ja rauhallisesti, koko rukouksesi ajan.

Tarkastellaampa nyt toista tapaa.

Joskus saattaa esiintyä, ollessasi Herran kanssa, että haluat työntää sivuun Herralle rukoilemisen. Ehkä haluatkin tulla Hänen luokseen kuin tulisit Paimenesi luo.

Tule Hänen luokseen, sitten, vaikkapa lampaana, joka etsii paimeneltaan todellista ruokaa. Kun näin tulet Hänen luokseen, tiedustele tähän tapaan: ”Ah, rakas Paimeneni, Sinä itse ruokit katraasi, Itselläsi, olet todella jokapäiväinen leipäni.”

On asiallista tuoda kaikki tarpeesi Herrallesi. Mitä tahansa teetkin, tee se uskomalla siihen, se on, että Jumala löytyy sisältäsi.

Ymmärrän, että saatat olla yksi niistä, joka on asettanut itselleen jonkinlaisen mallin, rituaalin, rukoilemiseesi. Sinun ei pitäisi asettaa oppimistasi tavoista itsellesi moista taakkaa. Ei ole tarvetta käyttää opeteltuja rukouksia. Sen sijaan, yksinkertaisesti, toista niitä tapoja rukoukseen, joita olen sinulle ohjeistanut. Elmässäsi se kantaa runsasta hedelmää.

Rakas Jumalan lapsi, kaikki konseptit siihen minkälainen Jumala on, on yhtä tyhjän kanssa. Älä yritä edes kuvitella, millainen Hän on. Sensijaan, usko Hänen olemukseensa. Älä myöskää kuvittele, mitä Jumala saattaisi tehdä. Ei löydy mahdollisuutta, että Jumala sopisi sinun konseptiisi. No mitä sitten tekisit? Hae Jeesuksen Kristuksen katsetta etsimällä Häntä sisinmästäsi, hengessä.

Sulkekaamme tämä osio katselemalla kolmatta tapaa, millä voit etsiä syvää kosketusta Herraasi.

Voit tulla Herran luo etsimällä Häntä kuin etsisit lääkäriä. Tuo Hänelle kaikki sairautesi niin, että Hän voi parantaa ne. Mutta, kun tulet Hänen luokseen, älä tule levottomasti hätääntyneenä. Ja kun tulet, pidä taukoa silloin tällöin. Tämä hiljaisen odotuksen jakso, Hänen edessään, tulee pikkuhiljaa kasvamaan. Lisäksi omat rukousyrityksesi pienenevät pienenemistään. Viimein sinulle tulee hetki, milloin Hän ottaa ohjat käsiinsä ja jolloin voit jatkuvasti tuoda tarpeitasi, Jumalan tyskennellessä kanssasi.

Kuten näet, se mikä alkoi hyvin yksinkertaisesta, kasvaa! Se kasvaa tullakseen todelliseksi ja tärkeäksi kanssakäymiseksi sinun ja elävän Jumalan välille.

Kun Herran läsnäolo todella tulee sinulle tavaksi, alat oivaltamaan, että olet asteittain alkanut rakastamaan tätä hiljaista ja rauhaisaa lepoa, mikä syntyy Hänen läsnäolossaan.

Hänen läsnäolossaan on ihana nautinto.

Tämä Hänen läsnäolonsa ihana nautinto auttaa esitelemään sinulle jälleen uuden rukouksen tason!

Menemme tähän toiseen rukoustasoon seuraavassa kappaleessa. Rukouksen syvyys on se, jonka jokainen uskova voi  kokea, yksinkertaisesti kuin myös tieteellisesti osoitettuna.

, , , , , ,


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *