Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Uskonto

Jumalan äänen kuuleminen

23.01.2013, manemck

Jumala on antanut meille erilaisia armolahjoja. Ju­malan puheen kuulemises­sa ei kuitenkaan ole kyse niistä vaan siitä, miten ihan tavalli­nen uskova voi oppia kuule­maan Jumalan ääntä ja samal­la kokea Jumalan johdatusta omassa elämässään.

Raamattu opettaa selvästi, että Jumala haluaa johdattaa meitä ja puhua meille. “Mi­nun lampaani kuulevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. Ja minä annan heille iankaikkisen elä­män, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni. ” (Joh. 10:27-28)

Miksi sitten niin monen mie­lestä on vaikea kuulla Jumalan ääntä ja elää Hänen johdatuk­sessaan? Uskon, että Juma­la ilmestyy jokaiselle, joka vilpittömästi sanoo Hänelle: “Minä haluan tehdä sinun tah­tosi, kuulla sinun äänesi ja olla kuuliainen sinulle,” Jos sanot Jumalalle näin, Hän varmasti puhuu sinulle.

Kysymys on siitä, että sinun pitää ensin päättää, että myös teet, mitä Jumala sanoo. Joskus joku saattaa olla tilanteessa, jossa Jumala on kerta toisensa jälkeen puhunut asiasta, jossa hänen pitää tehdä parannus tai josta hänen pitää luopua. Kun ihminen ei kuitenkaan ole toi­minut tässä asiassa Jumala tah­don mukaan, Jumala ei enää puhu.

Kysy ja keskustele

“Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuu­lee, sen hän puhuu, ja tulevai­set hän teille julistaa. Hän on minut kirkastava, sillä hän ot­taa minun omastani ja julistaa teille.” (Joh.16:13-14)

Jumalan tahto on, että ru­kouselämämme ei ole yksin­puhelua vaan keskustelua Hänen kanssaan. Jumalallakin on meille asiaa ja Hän haluaa puhua meille.Kysy Jumalalta: “Saan­ko kysyä tätä asiaa sinulta vai pitääkö minun itse ymmärtää se Raamatusta?” Hänhän antaa ymmärtää: “Kysykää mi­nulta, niin minä vastaan teille.”

Kun Jumala puhuu, se ei koskaan ole ristiriidassa Hä­nen Sanansa kanssa. Usein käy niin, että Jumalan puhe kirkas­taa Sanan ja avaa silmämme näkemään, mitä Sana sanoo asiasta.

Miten Jumala puhuu?

Miten Jumala sitten puhuu meille? Ensiksikin Jumala puhuu Raamatun kautta. Kun luemme Jumalan Sanaa, jokai­nen sana on Jumalan puhetta. Toisinaan käy niin, että jokin Raamatun paikka avautuu si­nulle aivan erityisellä tavalla. Jumala puhuu sinulle kuitenkin aina, kun luet Sanaa. Raamattu on Jumalan rakkauskirje meil­le.

Psalminkirjoittaja sanoo (Ps 119:162): “Minä riemuit­sen sinun puheestasi niin kuin suuren saaliin saanut.” Kun Jumalan Sana avautuu, tunnen saavani valtavan voiton.

Joskus Jumalan puhe on hy­vin hiljaista, lähes huomaama­tonta. Toisinaan se taas on niin selvää, ettei edes toisen ihmi­sen puhe voisi olla selvempää.

Joskus Jumalan puhe tulee vain tunteena, joskus taas une­na tai jonkunlaisena visiona rukouksessa. Jos vietät paljon aikaa Jumalan kanssa, opit tun­nistamaan Hänen äänensä. Ja mitä useammin Jumala puhuu sinulle, sitä selvemmin osaat erottaa Hänen äänensä muista ajatuksistasi.

Raamattu sanoo, että ihmi­nen harjaantuu tottumukses­ta erottamaan hyvän pahasta. “Vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat har­jaantuneet erottamaan hyvän pahasta.” (Hepr. 5:14)

Tämä tarkoittaa sitä, että Jumala voi antaa sinulle suu­rempia ilmestyksiä vasta, kun olet oppinut erottamaan hyvän pahasta.

Huomaamaton johdatus

Jumala puhuu meille myös si­ten, että hän vaikuttaa meissä tahtomista. Tällainen puhe on usein huomaamatonta. Jos olet rukoileva uskova, Raamattu lupaa johdattaa sinua. “Minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen.” (Jes. 31:9)

Jumala puhuu meille myös olosuhteiden kautta. Voi olla, että joudut vaikeaan elämänti­lanteeseen, sinulla itselläsi tai perheessäsi saattaa olla ongel­mia. Joudut etsimään Jumalaa ja Jumala ilmestyy sinulle. Näin kävi Saaran palvelijal­le Haagarille sen jälkeen, kun Saara oli ajanut.hänet pois ko­toa erämaahan.

“Varhain seuraavana aa­muna Aabraham otti leipää ja vesileilinja antoi ne Haagaril­le, pannen ne hänen olalleen, sekä pojanf ja lähetti hänet menemään. Hän lähti ja har­haili Beerseban erämaassa. Mutta kun vesi loppui leilistä, heitti hän pojan pensaan alle, meni ja istui syrjään jousen-kantaman päähän, sillä hän ajatteli: “En. voi nähdä pojan kuolevan “. Ja istuessaan siinä syrjässä hän korotti äänensä ja itki. Silloin Jumala kuuli pojan valituksen, ja Jumalan enke­li huusi taivaasta Haagarille sanoen: “Mikä sinun on, Haa-gar? Älä pelkää, sillä Jumala on kuullut pojan valituksen, siinä missä hän makaa. Nou­se, nosta poika maasta ja tartu hänen käteensä, sillä minä teen hänestä suuren kansan.Ja Jumala avasi hänen silmänsä, niin että hän huomasi vesikai-von. Ja hän menijä täytti leilin vedellä ja antoi pojan juoda. ” (l Moos. 21:14-19)

Tässä nähdään, miten vai­keudet laittoivat Haagarin tosi ahtaalle. Hän huutaa Jumalan puoleen ja Jumala ilmestyy. Mutta Jumala ei ilmestynyt ainoastaan niin, että Hän olisi avannut Haagarin silmät näke­mään vesikaivon, vaan Juma­lalla oli sanoma hänelle.

Usein vaikeudet vievät mei­dät etsimään Jumalaa siten, että epätoivoisesti huudamme Jumalan puoleen. Vastoin­käymiset ovatkin yleensä siunauksia vale­puvussa.

Sairauskin voi olla puhetta

Joskus meille voi käydä niin, että vieraannumme Jumalas­ta. Jotta Jumala voisi ilmestyä meille, hän joutuu siksi pu­humaan meille kovemmalla äänellä esimerkiksi sairauden kautta.

Jobin kirjassa sanotaan: “Sillä Jumala puhuu taval­la ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata. Unessa, öisessä näyssä, kun raskas uni valtaa ihmiset ja he nukkuvat vuoteil­lansa, silloin hän avaa ihmis­ten korvat ja sinetillä vahvistaa heidän saamansa kurituksen, kääntääkseen ihmisen pois pa­hasta teosta ja varjellakseen miestä ylpeydestä, säästääk­seen hänen sielunsa haudasta ja hänen henkensä syöksymäs­tä peitsiin. ” (Job 33:13-18)

“Kurjan hän vapahtaa hä­nen kurjuutensa kautta ja avaa hänen korvansa ahdistuksel­la.” ()ob 36:15)

Sekin on Jumalan rakkautta, että hän puhuu meille joskus kovemmalla äänellä, kunhan vain pääsemme takaisin Hänen yhteyteensä. Mutta on hyvä muistaa, etteivät kaikki sairau­det ole Jumalan kuritusta. Eräs ystäväni sanoi, että sairaus on vain pitkä neuvottelu Jumalan kanssa.

Joskus Jumala voi valmis­taa meitä sairauden kautta. Raamattu sanoo, että “Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden par­haaksi, jotka Jumalaa rakas­tavat”.

Sekin on Jumalan rakkautta, että hän puhuu meille joskus kovemmalla äänellä, kunhan vain pääsemme takaisin Hänen yhteyteensä. Mutta on hyvä muistaa, etteivät kaikki sairau­det ole Jumalan kuritusta. Eräs ystäväni sanoi, että sairaus on vain pitkä neuvottelu Jumalan kanssa.

Joskus Jumala voi valmis­taa meitä sairauden kautta. Raamattu sanoo, että “Kaikki yhdessä vaikuttaa niiden par­haaksi, jotka Jumalaa rakas­tavat”.

Kun totuus pelottaa

Joskus emme pysty kysymään Jumalalta jotain tiettyä asia koska pelkäämme totuutta. Pelkäämme, että totuus ei ole meille mieluinen, ja siksi haluamme olla tietämättömiä.

”Ottakaa korviinne nämä sanat; Ihmisen poika annetaan ihmisten käsiin. Mutta he eivät käsittäneet tätä puhetta, ja se oli heiltä peitetty, niin etteivät he sitä ymmärtäneet ja he pelkäsivät kysyä Häneltä, mitä se puhe oli.” (Luuk.9:44-45)

Joskus on hyvä, ettemme tiedä kaikkea. Kun Jeesus puhui tulevista kärsimyksistään opetuslapsilleen, Hän sanoi:

”Te ette ymmärrä sitä mitä minä teille sanon, mutta kun nämä ovat tapahtuneet, silloin ymmärrätte, että minä olin tämän teille edeltä puhunut.”

Raamatussa on paljon lopun aikoja käsitteleviä ja ennustuksia. Niiden kohdalla pätee sama asia. Jumala ei ole tarkoittanutkaan, että ymmärrämme niitä nyt – tulemme ymmärtämään ne sitten, kun ne ovat tapahtuneet. Silloin huomaamme, että näinhän käsikirjaan oli kirjoitettu, juuri näin pitikin tapahtua.

Haluatko todella uskoa

Kirjanoppineet ja fariseukset eivät uskoneet Jeesukseen, vaikka voi sanoa, että he kyllä kuulivat Jeesuksen äänen. He eivät vain ymmärtyäneet Jeesuksen sanoja. Joskus ihmiset voivat ajatella, että he eivät usko Jeesukseen eivätkä Jumalaan, koska siinä ei ole mitään konkreettista. He eivät usko, että Jumala puhuisi.

Jotkut sanovat, että jos Jumala ilmestyisi nyt tässä, niin sitten kyllä uskoisin. Mutta kun ajattelemme, että Jeesus eli maan päällä, Hän oli Jumala, joka puhui oman aikansa ihmisille, paransi sairaita, teki ihmeitä, herätti kuolleita, eivätkä ihmiset silti uskoneet Häneen, niin miksi me olisimme viisaampia?

Toisinaan on niin, että ihminen ei usko, koska hän ei halua. Uskominen Jumalaan merkitsisi sitä, että on tehtävä parannus, luovuttava synneistä ja syntielämästä. On väärin ajatella, että tänään on vaikeampi uskoa Jumalaan kuin silloin kun Jeesus eli. Eivät ihmiset Jeesuksen aikana uskoneet Häneen enempää kuin tänäkään päivänä.

Haluatko tehdä Jumalan tahdon?

Jos haluamme oppia kuule­maan Jeesuksen puhetta, mei­dän pitää ensiksi uskoa Jeesuk­seen, toiseksi totella Jeesusta ja kolmanneksi haluta tehdä Jumalan tahto.

Monesti Jumala ei puhu meille siksi, että elämässämme on joku asia, josta meidän pi­täisi tehdä parannus ja tiedäm­me sen itsekin. Jumala ei puhu meille, jos elämme tottelemat­tomuudessa.

Jos rakastat Jumalan Sanaa ja Raamattua, iloitset sen tutki­misesta. Iloitset siitä, että löy­dät Sanasta Jumalan tahdon. Ja iloitset siitä, että toimit Hänen tahtonsa mukaan.

Monet kokevat ja uskovat olevansa täysin Jumalan suun­nitelmissa ja tahdossa ja sillä paikalla, missä Jumala haluaa heidän olevan. Haluaisin kysyä sinulta, oletko varma siitä, että olet ulkonaisessa työpaikassasi hengellisesti sillä paikalla, jol­la Jumala haluaa? Onko paik­kasi seurakunnassa se, mitä Jumala haluaa? Elätkö silla hengellisellä tasolla, missä Ju­mala haluaa sinun elävän?

Kun sanomme Jumalalle: “Tee elämässäni, mitä haluat”, Jumala alkaa muuttaa omia ha­lujamme ja näkyämme. Jossain vaiheessa tulemme pisteeseen, jolloin meillä ei ole enää mi­tään omia unelmia eikä odo­tuksia, ei halua rikastua eikä menestyä, vaan meillä on vain Jumalan antama näky, joka on vallannut sydämemme.

Rukoile

Raamattu kehoittaa meitä rukoilemaan esivallan puolesta.

Näen, että olemme Suomes­sakin menossa kohti vaikeita aikoja. Suomalainen yhteis­kunta on rakennettu kristillismoraaliselle lainsäädännölle ja maamme tähänastinen menes­tys on kokonaan sen varassa. Kun maassamme nyt on alettu purkaa tätä kristillismoraalista lakia, yhteiskuntakin alkaa mu­rentua.

Tätä maailmaa eivät oikeasti johda poliitikot vaan kristityt, nimi-kristityt.

Arvostelemme usein poliitik­koja siitä, että he tekevät huonoja lakeja ja säädöksiä. Todel­lisuudessa maamme kristilliset arvot ovat uskovien varassa. Nimi-kristitty esivalta ei ymmärrä sitä että heidän puolestaan täytyy rukoilla. Syy on yksiselitteinen.

Apostoli Paavali sanoo, ettei luonnollinen ihminen etsi Jumalaa eikä edes voi, sillä hänellä on lihan mieli (Room. 8:7). Jakeen mukaan me olemme myös Jumalan vihollisia tämän synniksi kutsutun asian takia. Me emme voi siis löytää kotiin tai edes ymmärtää tai etsiä Raamatun Jumalaa. Juutalainen ja pakana, johon nimikristittykin lukeutuu, ovat täysin samassa asemassa. Jeesus on ainoa ratkaisu.

Hyvät ystävät; nimikristityillä ja pakanoilla ei ole edes mahdollisuutta ymmärtää asioiden todellista laatua enenkuin he ottavat Jeesuksen vastaan sydämiinsä.

“Te olette maan suola; mul­ta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväk­si ja ihmisten tallattavaksi.” (Matt. 5:13)

Jos me kristittyinä emme pidä esillä kristillisiä arvoja maassamme, sitä ei tee kukaan. Jos seurakunta ei ole oikealla paikalla Jumalan edessä, maa kulkee tuhoon. Mutta edes ju­malattomat johtajat eivät pysty viemään ruhoon maata, jonka puolesta elävä seurakunta ru­koilee.

Suolalla on toinenkin mer­kitys. Se tekee ihmisen janoi­seksi. Jos me olemme suolana maailmassa, yhteydessämme elävät ihmiset saavat janon Ju­malan kohtaamiseen.

“Minä kehotan siis ennen kaikkea anomaan, rukoile­maan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmis­ten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunnialli­suudessa. Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme, joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuu­den. ” (l Tim. 2:1-4)

Seurakunnalla on kaksi tär­keää tehtävää: julistaa evanke­liumia ja rukoilla kaupunkinsa ja maansa puolesta, siis kaiken esivallan puolesta. Mutta meidän tulisi muistaa rukoilla myös seurakunnan puolesta. Kirkon ja sen luoman harhakristillisyyden puolesta.

Jeesus ja myös meidän oma Lutherimme, olivat molemmat radikaaleja, oikeuden, tasa-arvon ja rakkauden puolestapuhujia. He eivät nimiä kunnioittaneet. Ottakaamme mallia heistä ja ojentakaamme pappisvaltaa toimimaan kuten Jeesus toimisi.

Jesaja: “Näin sanoo Herra: – Noudattakaa oikeutta, toteuttakaa vanhurskaus, sillä pelastus on lähellä, se tulee, kohta minä tuon julki vanhurskauteni. Onnellinen se ihminen, joka näin tekee, autuas se ihmislapsi, joka tässä pysyy, se joka pitää loukkaamattomana sapatin pyhyyden ja varoo tekemästä pahaa”. “Huuda kurkun täydeltä, älä arkaile, anna äänesi kaikua kuin pasuuna! Kerro kansalleni sen rikokset, Jaakobin suvulle sen synnit”. “Sinut, ihminen, minä olen pannut Israelin kansan vartiomieheksi. Kun kuulet suustani sanan, sinun tulee varoittaa maanmiehiäsi minusta (Jes. 58:1, Hes. 33:7)”.

Uskalla sitoutua kuuliaisuuteen

Kun sitoudumme kuuliaisuu­teen, Jumala alkaa puhua meil­le. Silloin saattaa tulla myös on­gelmia. Se, mitä Jumala meille puhuu, ei aina ole sellaista, mitä olemme odottaneet ja ha­lunneet. Voi olla, että Jumala puhuu asioista, joita emme ole lainkaan ottaneet huomioon. Joudumme luopumaan sellai­sesta, joka on ollut meille ra­kasta, tai tekemään asioita, joita emme koskaan olisi voineet ku­vitellakaan tekevämme. Moni ei uskalla sitoutua kuuliaisuu­teen, koska pelkää, että Jumala pyytää jotain sellaista, mistä ei halua luopua.

Rukouksessa on kuitenkin se mielenkiintoinen asia, että kun Jumala pyytää meiltä jotain ja olemme oppineet elämään kuu­liaisina, niin Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä. Ja jossakin vaiheessa oma tah-tomaailmamme samaistuu niin Jumalan tahtoon, että emme haluakaan tehdä mitään muuta. Omat unelmat ja haaveet eivät enää kiinnosta meitä.

Tulemme myös huomaa­maan, että monet uskonnol­liset ihmiset nousevat meitä vastaan. Useiden tunnettujen julistajien elämässä on kestä­nyt monta vuotta, ennen kuin Jumala on alkanut käyttää hei­tä voimallisesti. Lukuisat ihmi­set ovat nousseet heitä vastaan ja arvostelleet heitä. Heillä on ollut erilaisia vastoinkäymisiä, jotka heidän on voitettava. Nä­emme usein Jumalan sankarit henkilöinä, joiden elämä on vain ruusuilla tanssimista, mut­ta se ei ole totuus.

Kuuliaisuus on uskonaskel

Kun alamme olla kuuliaisia Jumalalle, se tekee meistä hy­vin yksinäisiä ihmisiä. Meillä ei enää ole niitä ystäviä, jotka olivat ennen läheisiä. Voimme joutua paikalle, jossa omat haa­veet ja unelmat jäävät toteutu­matta ja elämä on aikamoista taistelua.

Kuuliaisuus on uskonaskel. Se on uskoa siihen, että se, mitä Jumala haluaa antaa meil­le, on enemmän kuin mitä maa­ilma voi antaa. Tällainen kuuli­aisuus ei välttämättä tee meistä suosittuja, mutta jos löydämme elävän yhteyden Jumalaan ja opimme rakastamaan häntä kaikesta voimastamme ja kai­kesta tahdostamme, olemme saaneet parhaan Ystävän, jonka ikinä voimme saada.

Hengellinen elämä on aina kasvamista. Opimme kuule­maan Jumalaakin askel ker­rallaan. Kun olemme vähässä uskollisia, Hän opettaa meille enemmän. Kuuliaisuus on en­nen kaikkea rakkautta Jumalaa kohtaan.

Tämä kirjoitus on lyhennelmä Jumalan Sydämeltä” kirjan yhdestä luvusta. Julkaistu One Way Missionin Raportti lehdessä n:o 1/2011.

http://www.tv7.fi/vod/player.html?id=13631


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *